Nintendo®Wii

Sanal Gerçeklik ve Wii Terapi

Sanal Gerçeklik ve Wii Terapi

Günümüzde teknolojinin sürekli gelişmesi sonucu hayatımızın tümüne adapte olan cihazlar yavaş yavaş tedavi metodlarının içine de entegre olmaya başlamıştır. Sanal gerçeklik gerçek çevre benzerinin bilgisayar veya insan yapımı elektronik cihazlar aracılığıyla ekranda kendi simülasyonu yansıtılmaktadır. Birey bu simülasyonu aracılığıyla kendi hareketlerini ekranda görebilmektedir ayrıca birey ekranın verdiği komutlara uymaya çalışarak istenen hareketleri gerçekleştirir.

Bu simülasyonların rehabilitasyon alanında kullanımına sanal rehabilitasyon denir. Sanal rehabilitasyonun en büyük avantajı hasta çevresini ve içinde bulunduğu durumu unutarak tamamen ekrandan izlediği simülasyona yoğunlaşır. Hastanın motivasyonunu arttırarak eğlenmesini sağladığı için hastanın tedaviye devamlılığını da arttırır. Ayrıca hastanın yarışma duygusu içinde hareket etmesini sağladığı için birey normal hayatta yapamayacağını düşündüğü sınırlarını da aşarak gelişim gösterebilir. Sanal rehabilitasyon sayesinde bireyin korku, endişe, anksiyete, üzgünlük gibi duyguları geri planda kalarak yerini eğlenme ve yarışma duygusuna bırakır. Bu durum sonrası ağrı-spazm-ağrı siklusu veya psikolojik problemlerden dolayı hissettiği durumları daha az hisseder. Fakat bu sistemlerin belirli bir maliyeti oluşu, kişinin aşırı oyuna adaptasyonu sonrası ani hareketler yapması gibi dezavantajları da mevcuttur.Özellikle son 10 yılda sanal rehabilitasyon alanında Nintendo Wii, Sony Playstation 2, Microsoft Xbox, Kinect bir çok cihaz kullanılmaya başlandı (19).

Nintendo Wii 

2001 yılında üretilmeye başlayan Nintendo Wii,  sanal gerçeklik prensibine dayanarak üretilmiş olup özellikle son 5 yıl içinde sanal rehabilitasyon alanında yaygınlaşmaya başlamıştır. En önemli özelliklerinden biri de birden çok kişi ile kullanıma izin verdiği için hastanın sosyalleşmesine de katkıda bulunmaktadır. Bu şekilde kendi durumundaki başkalarıyla beraber grup halinde tedavi olmak hastanın rehabilitasyona olan katılımını ve motivasyonunu da arttırmaktadır.  Literatürü incelediğimizde kullanılan oyun içeriklerinin çok kısıtlı olduğunu görülmektedir.  Özellikle sadece denge eğitimi içeren paketler kullanılmıştır.

Nintendo Wii’nin rehabilitasyonda kullanımı henüz yeni olmasına rağmen birçok farklı alanda kullanımları literatürde mevcuttur.  En sık kullanımı inme hastalarında görülmektedir. Nintendo Wii’nin travma sonrası rehabilitasyonda bu uygulamanın eğlenceli oluşu, motivasyonu arttırması, kişilerin dengesinin artmasında, fonksiyonelliklerinin ve normal eklem hareketlerinin gelişmesine olan olumlu etkileri sayesinde inme veya travma sonrası rehabilitasyonda kullanılması gerektiği düşüncesi araştırmacılar arasında hızla yayılmaktadır. Fizyoterapi de olduğu kadar iş uğraşı terapisinde de son dönemlerde popüler olarak kullanılmaktadır. Kuvvet ve denge etkileri üzerine çalışmaların sonucunda dengeyi arttırdığı ve olumlu etkileri olduğu belirtilmiştir.

Yorum bırakın